Een drukschakelaar maakt deel uit van het bewakingssysteem van de aandrijving in een waterstoftrein.

In een nieuw ontwikkelde waterstoftrein voor lokaal vervoer speelt een drukschakelaar van WIKA een cruciale rol. In het kader van de drukbewaking vervult hij tijdens de reis de centrale veiligheidsfunctie in het H2-aanvoersysteem.

De voordelen van waterstof in het railvervoer zijn bij het grote publiek vrij onbekend. Ook al rijden de eerste treinen met H2 brandstofcellen al. Zij rijden op niet-geëlektrificeerde spoorlijnen en vervangen de dieseltreinen die voorheen werden gebruikt.

Tanks op basis van koolstofvezelcomposiettechnologie

De tankinhoud voor de waterstof moet aangepast zijn aan de afstanden. Een klant van WIKA heeft zich gespecialiseerd in individuele brandstofopslagsystemen voor H2-voertuigen. Hun cilindrische tanks zijn gebaseerd op koolstofvezelcomposiettechnologie. Ze zijn dus uiterst robuust en hebben toch een relatief laag gewicht in vergelijking met stalen vaten.

Tanks van dit type zijn ook geïnstalleerd in de in het begin genoemde waterstoftrein. Deze trein met meerdere eenheden, ontworpen voor woon-werkverkeer, wordt in een speciale terminal met waterstof gevuld. De tankdruk bedraagt 300 tot 350 bar. Tijdens het rijden moet deze worden verlaagd tot een waarde van één cijfer voor de toevoer naar de brandstofcel. Dit gebeurt via een drukregeleenheid stroomafwaarts van het opslagsysteem.

Drukschakelaar in waterstoftrein schakelt aandrijving uit

Geschikt voor gebruik in een nieuw type waterstoftrein op het gebied van veiligheid – de drukschakelaar model PXA van WIKA.

De drukschakelaar model PXA voldoet aan de eisen van een waterstoftrein. Bij de bewaking van de tankdruk en de drukregeling in de waterstoftrein gebruikt de klant de drukschakelaar model PXA voor de veiligheidsfunctie. Het miniatuurinstrument schakelt het H2 aandrijfsysteem in twee gevallen uit, afhankelijk van de functie:

  • als de tank leeg dreigt te raken
  • als de druk te hoog wordt wanneer de waterstof naar het aandrijfsysteem wordt overgebracht

Een dergelijke noodbeveiliging zou ook kunnen worden gerealiseerd met een druksensor en software. Maar voor treinen zou deze oplossing zeer ingewikkeld zijn. Bovendien is er dan een hoger risico op fouten dan bij een op een schakelaar gebaseerde veiligheidsfunctie.

De SIL-3 goedkeuring pleitte voor het gebruik ervan

De klant koos niet alleen vanwege de meetkwaliteit voor het model PXA. De drukschakelaar werd ook vanwege zijn SIL-3 geschiktheid passend bevonden voor de taak in de waterstoftrein. Hij voldoet dus probleemloos aan de veiligheid gerelateerde markteisen voor de H2-toepassing (SIL-2).

Drukvaste behuizing (“Ex d”) en compact ontwerp

De PXA is ontworpen voor omgevingstemperaturen van -40 °C tot +85 °C. Bovendien heeft de drukschakelaar de IECEx-goedkeuring “Ex d” (drukvaste behuizing), die de klant standaard nodig heeft. Een ander voordeel van dit instrument: De PXA kon gemakkelijk in het opslagsysteem worden geïntegreerd dankzij het uiterst compacte ontwerp.

Opmerking
Meer informatie over de drukschakelaar model PXA vindt u op de website van WIKA. Als u vragen heeft, zal uw contactpersoon u graag verder helpen.



Geef een reactie
Gegevensbescherming Regel