Er is altijd veel te doen in een haven als Antwerpen. Schepen komen aan, worden gelost en geladen, en ze vertrekken weer – 24 uur per dag, zeven dagen per week, 365 dagen per jaar. En dat alles zo snel mogelijk, want tijd is geld. In Antwerpen werd in 2018 een containeroverslag van 11,1 miljard euro gerealiseerd. Er werden 14.595 scheepsbezoeken geteld en 235 miljoen ton goederen behandeld. Des te belangrijker is het dat alles vlot verloopt. Een belangrijke bijdrage hieraan wordt geleverd door de ELMS1 overbelastingsbeveiliging.
In het midden van het grootstedelijk gebied
Het bijzondere aan Antwerpen is niet alleen dat de haven de tweede grootste haven van Europa is (na Rotterdam), maar ook dat ze als haven ver landinwaarts ligt. Dit betekent dat grote schepen met een gewicht van meer dan 100.000 ton tot aan de trechtervormige monding van de Schelde kunnen varen. De goederen hoeven dus minder per spoor (slechts 6% van het containervervoer) of over de weg (56%) te worden vervoerd. Antwerpen is ook centraal gelegen: op minder dan 250 km afstand liggen vijf Europese hoofdsteden en de Rijn-Ruhr-metropoolregio.
In het geval dat alles misgaat
Maar wat zou er gebeuren als een container zo verstrikt raakt met andere containers en het schip dat hij niet meer loskomt? Tegelijkertijd daalt het waterpeil door het getij. De spreader van de kraan is gesloten en stevig aan de container bevestigd, terwijl het schip in fracties van seconden met drie, vijf of zelfs tien meter zinkt en de vele tonnen gewicht aan de laadkraan blijven hangen. Is het nu aan de zwaartekracht of aan de kraan om te bepalen wie sterker is?
Voorkomen is beter dan genezen
Om een dergelijk scenario te voorkomen, moeten passende voorzorgsmaatregelen worden genomen. Voor de veiligheid van mens en machine moet elke overbelasting worden gedetecteerd. Als bijvoorbeeld een container vast komt te zitten en de krachten daardoor bepaalde grenzen overschrijden, schakelt de ELMS1-veiligheidselektronica uit en laat het touw – binnen milliseconden – los. Het tegenovergestelde wordt ook gedetecteerd: de detectie van speling in het touw of het touw is te slap, is ook geïntegreerd in de ELMS1. Er zijn altijd zulke gevallen die statistisch gezien kunnen voorkomen, en die moeten worden beveiligd, zelfs als niemand weet of en wanneer ze zich voordoen!
Gecertificeerde veiligheidscontrole voor hefsystemen
Het is niet alleen in haven dat kranen meestal zware lasten verplaatsen. Om ervoor te zorgen dat niemand gewond raakt in de buurt van de machine, moet de kraanbesturing veilig en foutloos werken. De machinerichtlijn (2006/42/EG) regelt de eisen van veiligheidsbesturingssystemen voor gebruik in de praktijk, zoals overbelastingscontrole of noodstops. WIKA heeft de eerste gecertificeerde systeemoplossing in Duitsland ontwikkeld voor overbelastingsbeveiliging in kraaninstallaties. Dit geeft de havenexploitant het grote voordeel dat hij geen afzonderlijke componenten hoeft aan te vragen, te monteren en vooral te laten goedkeuren, maar alles uit één hand kan verkrijgen.
ELMS1 beveiligt kranen op een gebruiksvriendelijke manier
De ELMS1 overbelastingsbeveiliging bestaat uit maximaal acht redundante krachtopnemers, een centrale besturing en de bijbehorende gebruikerssoftware. Alles ‘’made in Germany’’. Daarnaast biedt het softwarematige parametrering en is het gecertificeerd volgens DIN EN ISO 13849 met PL d. De ELMS1 overbelastingsbeveiliging maakt een kostbare individuele certificering van de overbelastingsafsluiting overbodig. Bovendien is het ideaal voor inbouw achteraf; dus als kranen niet nieuw worden gebouwd, maar alleen moeten worden geactualiseerd. De bestaande kraan zal zowel met krachtopnemers als met de ELMS1 worden uitgerust en zal vervolgens aan de veiligheidseisen voldoen.
De enige gecertificeerde ‘’dual hoist twin mode’’ ter wereld
Maar wat heb je aan al deze voordelen als elke container afzonderlijk moet worden geladen? Hier gaat de ELMS1-overbelastingsbeveiliging zelfs nog twee stappen verder: het is het eerste dubbele takelsysteem dat door de DGUV is goedgekeurd (de centrale module is gecertificeerd volgens DIN EN 13849-1:2016-06 categorie 4 PL e). Het systeem kan worden uitgebreid met maximaal acht assen en reikt dan tot PL d. Dit maakt WIKA wereldwijd uniek als bedrijf voor Dual-Hoist systemen. In de ‘’dual-hoist twin mode’’ kunnen vier containers tegelijkertijd worden gehesen. Tijdens de inbedrijfstelling van het kraansysteem maakt de ELMS1 het automatisch balanceren van de totale belasting van maximaal acht verschillende veiligheidskrachtopnemers mogelijk, wat de gebruiker veel tijd en geld bespaart tijdens de installatie.
Toepassingsgebieden van de ELMS1-overbelastingbeveiliging
De ELMS1 overbelastingbeveiliging is geschikt voor installatie in bestaande systemen voor kranen die geen risico lopen op kantelen. De veiligheidsbesturing kan via verschillende uitgangen eenvoudig worden geïntegreerd in een overkoepelende besturingsarchitectuur, aangezien er fieldbussystemen beschikbaar zijn voor integratie in het systeem. De veiligheidsbesturing maakt uitschakeling bij overbelasting mogelijk en waarschuwt voor schakeldrempels. De besturing wordt toegepast in havenkranen, scheeps- en offshore kranen, maar ook in diverse andere (industriële) hijssystemen.
Conclusie: Veiligheid voorop
Of het nu gaat om scheepskranen, RTG’s, portaalkranen, bovenloopkranen of brugkranen: bij het hijsen van ladingen moet je op veilig spelen. Enerzijds om de machines te beschermen, anderzijds vooral om de mensen in de omgeving te beschermen. De ELMS1 overbelastingbeveiliging is daarvoor de juiste keuze. Gecertificeerd. Gegarandeerd!
Opmerking
Meer informatie over de ELMS1 overbelastingsbeveiliging vindt u op de website van WIKA.
Zie ook onze blog
Load pins: Redundantie en veiligheid